Математична скринька:
Розвиток
логіко-математичного мислення у дітей
Розвиток
Навчання дошкільника математики – це передусім не накопичення у нього математичних знань та елементарних уявлень про число, множину, геометричні фігури, лічбу, класифікацію, серіацію, вимірювання, орієнтування у просторі, часі, а формування логіко-математичної компетентності – тобто вміння застосовувати ці знання у повсякденному житті. Процес цей має бути неперервним, цілісним і наскрізним, тобто здійснюватися не лише на відповідних заняттях чи під час перебування дитини в дошкільному закладі, а повсякчас: вдома, на прогулянці, на відпочинку. Адже „математика” оточує нас повсюди, це і має показати та пояснити дорослий малюку, зацікавлюючи його і підтримуючи стійкий інтерес до цієї захопливої, зовсім не „сухої науки.
Велику роль у залученні малюка до світу математики відіграють батьки.
Ознайомлення дітей різного віку з множиною
Розвиток кількісних уявлень у дітей 3-го і 4-го років життя: особливості сприйняття, відтворення і порівняння кількості предметів дітьми раннього і дошкільного віку; сенсорна основа у формуванні уявлень про множини; завдання формування у дітей уявлень про кількість; знайомство з відносинами «багато» і «один»; формування уявлень про рівність і нерівність множин; поняття і засвоєння дітьми виразів: «стільки-скільки», «порівну», «більше-менше», «по одному», «жодного».
Знайомство дітей середнього дошкільного віку з групуванням, класифікацією предметів за двома-трьом ознаками, серіація предметів за однією ознакою.
Знайомство дітей старшого дошкільного віку з поняттями множина, елемент множини. Формування умінь об'єднувати предмети в множини за однією ознакою, виявляти елементи множини, дробити множини на підмножини, виконувати операції об'єднання, доповнення, пошуку різниці між множинами, визначення співвідношень між елементами різних множин на графічній основі.
Формування у дітей знань про числа
Особливості розвитку у дітей уявлень про числа, натуральний ряд чисел. Етапи розвитку рахункової діяльності.
Завдання навчання дітей рахунку в різних вікових групах. Створення чисел на основі порівняння множин. Навчання дітей кількісному і порядковому рахунку, відліку певної кількості.
Незалежність результатів рахунку від якісних ознак предметів і їх розташування в просторі. Рахунок за участю різних аналізаторів. Вивчення кількісного складу числа з одиниць. Засвоєння взаємообернених зв'язків і відносин між сусідніми числами.
Знайомство з цифрами.
Навчання дітей поділу цілого предмету на рівні частини.
Формування у дітей уявлень про величину предметів, їх вимірювання
Поняття про величину. Основні властивості величин. Особливості сприйняття величини предметів в ранньому і дошкільному віці.
Завдання ознайомлення дітей з величиною предметів.
Навчання дітей способам обстеження і порівняння предметів по довжині, ширині, висоті, товщині, прийоми впорядкування предметів по величині.
Розвиток окоміру. Навчання способам зрівнювання предметів по протяжності. Розвиток здатності бачити в просторі вимірювання незалежно від положення предмету в просторі. Формування у дітей уявлень про вимірювання різних величин за допомогою умовної мірки.
Формування уявлень про форму предметів
Геометрична фігура як еталон сприйняття форми предмету. Особливості сприйняття дітьми форми предметів і геометричної фігури.
Дослідження дії і їх роль в пізнанні форми. Завдання ознайомлення з формою предметів.
Навчання умінню відрізняти і називати геометричні фігури. Угрупування геометричних фігур за різними ознаками. Порівняння геометричних фігур за кількістю кутів, сторін, формування узагальнених понять.
Вправа дітей різних вікових груп в аналізі предметів і їх частин. Використання дидактичних ігор-вправ в класифікації предметів формою.
Знайомство з трансфігурацією. Викладання фігур з паличок.
Формування уявлень про простір
Поняття про простір і просторові орієнтування. Формування просторових орієнтувань у дітей. Плотська основа формування просторових орієнтувань. Роль слова в сприйнятті і орієнтації в просторі. Завдання по формуванню орієнтування в просторі.
Розрахунок основних напрямів від себе в статиці і при русі. Уміння орієнтуватися в навколишньому просторі «від себе», «від об'єкту», визначення положення предметів у відносинах один до одного. Засвоєння дітьми орієнтації в навколишньому просторі. Розвиток уміння орієнтуватися в двомірному просторі(на площині). Дидактичні ігри для розвитку орієнтування в просторі.
Формування уявлень про час
Час і його особливості. Сприйняття часу дітьми різного віку. Завдання навчання дітей орієнтуванню в часі. Навчання дітей відліку частин доби, умінню визначати їх послідовність. Засвоєння значення слів «вчора», «сьогодні», «завтра», розуміння їх годинної послідовності. Ознайомлення з календарем як системою мір часу: доба, тиждень, місяць. Розвиток відчуття часу у дітей старшого дошкільного віку. Знайомство з приладами для вимірювання часу.
Математично-дидактичні ігри
Дидактичні ігри для дітей другої молодшої групи (орієнтування в часі)
«Дитячий садок»
Мета: закріпити знання про частини доби.
Матеріал. М'яч.
Зміст. Ведучий починає відразу і кидає м'яч одному з гравців:
Вранці я прийшла в дитячий садок, а повернулася додому . . .
Ми робимо зарядку...
Ми займаємося...
Аналогічно можна проводити гру про пори року.
«Який день тижня»
Мета: розвивати пам'ять при запам'ятовуванні назв і послідовності днів тижня.
Хід: Вихователь читає дітям чотиривірші, підкріплюючи пальчикової гімнастикою.
Багато різних днів тижня
Птахи нам про них проспівали
У понеділок соловей
Співав, що немає прекрасніше днів
А у вівторок співала пташка-
Жовтобока синиця
Ворон голосно каркнула, що завжди
Найкращим днем була середа
Горобець цвірінькати став
Що в четвер він у ліс літав
Дві голубки воркували
Неділя обговорювали
Пташки дні тижня знають
Нам допомагають запам'ятати
Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (орієнтування у часі)
Дидактична гра «Встигни вчасно»
Мета: Продовжувати закріплювати поняття часу.
Розвивати почуття часу, вчити регулювати свою діяльність у відповідності з часовим інтервалом.
Виховувати допитливість.
Матеріали: матеріали гри «Колумбово яйце», пісочний годинник.
Хід: На столі у вихователя картинкою вниз лежить 10 карток (з гри «Колумбово яйце»)
Діти розбиваються на пари. Вихователь пропонує взяти конверти з розрізаними частинами і зібрати з них картинку за 3 хвилини (показує пісочний годинник). Вихователь перевіряє, чи всі діти встигли виконати завдання, і нагадує про важливість вміння укладатися в заданий час.
Дидактична гра «Тік-так»
Мета: Продовжувати вчити визначати форму предметів та їх частин на прикладі макета годин.
Познайомити з годинником, вчити встановлювати час на макеті годинника
Виховувати інтерес до ігор.
Матеріали: будильник, наручні годинники, настінні годинники з зозулею.
Хід: На столі у вихователя під серветкою різні види годин: будильник, наручні годинники, настінні годинники з зозулею.
Вихователь читає вірш:
Півник
Кукареку-кукареку
Дзвінко півник співає.
Осяяло сонцем річку, в небі хмара пливе.
Прокидайтеся, звірі, птахи!
Беріться за справи.
На траві роса іскриться,
Ніч липнева пройшла.
Як будильник справжній,
Розбудив вас півник.
Розпустив він блискучий хвіст
І розправив гребінець.
Вихователь з'ясовує у дітей, які прилади придумав чоловік для вимірювання часу. (Годинник). Потім знімає серветку з різних видів годин і загадує загадки. Діти показують відгадки.
Щодня о сьомій ранку
Я тріскочу
- Пора вставати! (будильник)
Живе в хатинці різьблений
Весела зозуля.
Вона кує кожну годину
І рано вранці будить нас. (настінні годинники з зозулею)
Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (орієнтування в просторі)
Дидактична гра «Склади тиждень»
Мета: Закріплювати вміння послідовно називати дні тижня.
Матеріали: Два набори з картками від 1 до 7, музичний супровід.
Хід: Діти діляться на дві команди по набору карток з цифрами від 1 до 7. Вихователь пропонує дітям вишикуватися в шеренгу, утворюючи тиждень: першим встає дитина, у якого на картці написана цифра 1 (понеділок), другим, у якого на картці - цифра 2 і тд. Потім діти називають дні тижня по порядку і показують картки з цифрами.
Діти під музику за завданням вихователя виконують різні рухи, а по її закінченню строяется в шеренгу, утворюючи тиждень починаючи з вівторка. Потім діти складають тиждень, починаючи з четверга і тд.
Гра повторюється 2-3 рази.
Після виконання кожного завдання діти по черзі називають дні тижня починаючи з заданого дня. За правильно виконане завдання команда отримує зірочку.
В кінці гри підраховується кількість зірочок і визначається переможець.
Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (геометрична форма)
«Намалюй квадрат»
Мета: Продовжувати розвивати уявлення про геометричні фігури та вміння замальовувати їх на аркуші паперу в клітинку.
Матеріали: зошитові листи в клітку, прості та кольорові олівці.
Хід: Вихователь загадує дітям загадку:
Чотири є у нас кута,
Чотири сторони.
Всі сторони рівні у нас
І всі кути рівні. (квадрат)
Вихователь пропонує дітям намалювати квадрати різних кольорів і показує послідовність малювання: «Від точки вправо потрібно провести пряму лінію, рівну двом клітинам, вниз провести ще одну пряму лінію, рівну двом клітин, потім вліво ще одну таку ж лінію вгору до вихідної точки. Від верхнього правого кута квадрата вправо треба відрахувати три клітини і намалювати ще один такий же квадрат»
Діти в зошитах від попереднього завдання відчитують вниз чотири клітини, ставлять крапку і малюють квадрати простим олівцем до кінця рядка.
Потім вихователь показує на дошці прийом штрихування квадрата зверху вниз, не відриваючи руки.
Діти заштриховывают квадрати різними кольорами
Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (величина)
«Посадимо їли»
Мета: Вдосконалювати навички визначення величини предметів на око.
Матеріали: лічильні палички, ватман, мальований будиночок і їли.
Хід: Вихователь показує дітям зображення будинку і «садить» біля нього ялина. Потім пропонує дітям підібрати їли такої ж висоти (із запропонованих на таці) для озеленення двору.
Попередньо уточнює: «Як дізнатися висоту їли? (Виміряти). Чим можна зміряти висоту їли? (Паличкою, вона буде умовною мірою). Як ви думаєте, скільки разів вкладеться рахункова паличка у висоті їли?»
Викликаний дитина вимірює висоту їли (без залишку).
Вихователь запитує у дітей: «Чому дорівнює висота їли? (Двом рахунковим паличок). Якої висоти потрібно підібрати їли для озеленення двору? (Висота ялини повинна бути дорівнює двом рахунковим паличкам.)»
Вихователь уточнює правила виміру: «Прикладіть міру до основи їли і відзначте кінець заходи. До цієї точці знову прикладіть міру. І так до кінця їли».
Діти підбирають їли заданої висоти, вимірюючи їх паличкою.
Вибрані їли діти наклеюють навколо будинку на ватман.
Дидактичні ігри для дітей старшої групи (орієнтування в просторі)
Дидактична гра «Малюємо доріжку до ділянки»
Мета: Розвивати вміння орієнтуватися в просторі з допомогою умовних позначень і схем.
Матеріали:
Хід: у дітей аркуші паперу із зображенням плану території д\саду (будинок і ділянку д\саду).
Вихователь пропонує дітям допомогти Петрушці знайти дорогу до ділянки і дає вказівки:
- придумайте, як ми будемо позначати напрями руху. (Прямою лінією зі стрілкою)
- покладіть трикутник посередині аркуша
- проведіть пряму лінію зі стрілкою від прямокутника до трикутника.
- покладіть коло посередині однієї з бічних сторін аркуша (ділянка іншої групи)
Проведіть пряму лінію зі стрілкою від трикутника до кола.
- уточніть подальший напрямок руху до ділянки
- проведіть пряму лінію зі стрілкою від кола до ділянки.
Потім діти по черзі розповідають про напрямок руху від д\саду до ділянки, використовуючи просторові поняття.
Дидактична гра «Лінії та крапки»
Мета: Розвивати вміння орієнтуватися на аркуші паперу в клітинку.
розвивати увагу, розумові операції, уяву.
Обладнання: зошитові листи у велику клітку, кольорові олівці.
Хід гри:
Вихователь роздає аркуші паперу в клітку і олівці і просить дітей прикрасити «килимки для гномів». Потім на дошці кольоровою крейдою проводить лінії зліва направо і зверху вниз, називаючи їх напрямок, і уточнює, Що утворюють лінії (клітинки). Клітинки допомагають розташувати малюнок рівне. В центрі клітинки і на перетині ліній можна поставити крапки. (Показує кілька варіантів) А тепер давайте прикрасимо килимки для гномів з допомогою кольорових ліній, клітинок і точок.
Дидактичні ігри для дітей старшої групи (кількість і рахунок)
«Порахуй правильно»
Мета: вправляти в рахунку предметів за доторку.
Матеріал. Картки з нашитими на них в ряд гудзиками від 2 до 10.
Зміст. Діти, стають ряд, руки тримають за спиною. Ведучий роздає всім по одній картці. За сигналом: «Пішли, пішли» - діти передає один одному зліва направо картки. За сигналом «Стоп!» - перестають передавати картки. Потім ведучий називає числа «2 і 3», а діти, в руках яких картка з такою ж кількістю ґудзиків показують її.
Правила гри. Вважати ґудзики можна тільки за спиною. Якщо дитина помилився, він виходить з гри, її місце займає інша дитина. Гра триває.
«Вважаємо за порядком»
Мета: Закріплювати вміння відповідати на запитання «Скільки?», «Який за рахунком?», «На якому місці?»
Матеріали: віяло
Хід: Вихователь показує дітям віяло, що складається з 8 різнокольорових пелюсток і пропонує порахувати їх. Потім звертає увагу на те, що пелюстки різного кольору, і дає завдання порахувати їх по порядку.
Вихователь просить дітей запам'ятати розташування пелюсток і закрити очі. В цей час він прибирає одну пелюстку. Діти закривають очі і визначають, якого пелюстки не вистачає і де він був розташований (який по рахунку).
Гра триває 2-3 рази. щоразу порядок пелюсток відновлюється.
Дидактичні ігри для дітей старшої групи (орієнтування в часі)
«Назви добу»
Мета: Закріплювати уявлення про частини доби (ранок, день, вечір, ніч)
Матеріали: картки з зображенням частин доби.
Хід: Вихователь разом з дітьми з'ясовує, із скількох частин складаються добу, пропонує назвати їх, показати відповідні картинки і викласти їх у правильній послідовності (Ранок, день, вечір, ніч).
Дорослий пропонує скласти добу і називає одну з частин доби. Діти перераховують інші частини доби і показують відповідні картинки. Гра повторюється 2-3 рази.
Дидактичні ігри для дітей старшої групи (величина)
«Посадимо ялинки в ряд»
Мета: Продовжувати розвивати вміння порівнювати до шести предметів по висоті і розкладати їх в спадаючому і зростаючому порядку, результати порівняння позначати словами: найвищий, нижче, ще нижче... найнижчий (і навпаки).
Матеріали: фігурки ялинок з наростаючою величиною.
Хід: Вихователь пропонує дітям розставити ялинки в ряд, починаючи з найнижчої та закінчуючи найвищою (попередньо діти пригадують правила розкладання предметів). Після виконання завдання діти розповідають про висоті ялинок в ряду.
Потім хлопці вибудовують ялинки у зворотному порядку, починаючи з найвищої, і закінчуючи самою низькою.
«Знайдемо шарфики для Незнайки і Олівця»
Мета: Продовжувати розвивати окомір і вміння знаходити предмети однакової ширини, рівної зразком.
Матеріали: фланелеграф, площинні зображення предметів одягу Незнайки (шарфи однакової довжини і кольору, але різної ширини).
Хід: На дитячих ліжечках й у вихователя на столі розкладені набори шарфиків (по 4 шт.) однакової довжини і кольору, але різної ширини. У дітей по одному шарфику, рівному по ширині одному з чотирьох шарфиків.
Викликаному дитині вихователь пропонує знайти шарфик такої ж ширини серед шарфиків, що лежать на столі, і перевірити правильність вибору шляхом безпосереднього порівняння шарфиків.
Потім вихователь просить дітей запам'ятати ширину своїх шарфиків і знайти на ліжечках шарфики такої ж ширини. Діти перевіряють правильність виконання завдання шляхом безпосереднього порівняння шарфиків.
Математичні казочки
Казка про двох пастухів
Зустрілися якось два пастухи, Іван і Степан. От Іван і каже Степанові: «Віддай-но мені одну вівцю, дивись, у мене тоді буде рівно вдвічі більше овець, ніж у тебе!» А Степан йому і відповідає: «Ні! Краще ти віддай мені одну зі своїх овець, тоді їх у нас буде порівну!»
То скільки ж овець було в кожного з них?
То скільки ж овець було в кожного з них?
Казка про верблюдів
В одного старого чоловіка, що мав троє синів, було стадо верблюдів. От він і розпорядився так, аби після його смерті старшому дісталася половина верблюдів, середній узяв третину, а менший — дев’яту частину стада. Незабаром старий помер і зоставив синам у спадок 17 верблюдів. Та, як виявилось, число 17 не ділиться ні на 2, ні на 3, ні на 9. Засмучені брати звернулись за допомогою до мудреця. Той приїхав до них на власному верблюді і поділив верблюдів за заповітом.
Як він зробив це?
Як він зробив це?
Комментариев нет:
Отправить комментарий